BIOGRAFÍA de EVRIPIDIS AND HIS TRAGEDIES (por el propio Evripidis Sabatis)
EVRIPIDIS AND HIS TRAGEDIES comenzó siendo un proyecto musical personal pensado para que actuara en solitario, pero entonces descubrí que mi amiga Marisol (ELEVA, ELEVATOR), Nora, Odil y Annie (HOW DARE U!) tienen unas fantásticas voces y mucho talento, aparte de ser personas muy divertidas con las que salir por ahí, y guapísimas (ellas captan la atención en el escenario la mayor parte del tiempo…). Al mismo tiempo, Cristina se sumó al violín, dando ese necesario toque oscuro y barroco, y después se unieron Iker (MUS, LAS ESFERAS INVISIBLES) al bajo y ocasionalmente también a la guitarra, y Jaume a la batería, a pesar de que no es batería, ya que él solía tocar los teclados con EPIC KINA… pero eso es lo genial de esto!
Así que, dependiendo del lugar, EVRIPIDIS AND HIS TRAGEDIES realizaba actuaciones con una sola persona o con un escenario repleto de gente. El grupo grabó su álbum de debut con el sello de Barcelona, Touch Me Records, producido por Manel Ibáñez
(BUBBLES, LES TRÉS BIÉN ENSEMBLE, MEGAAFONÍA) y Gerard Civat. Algunos cambios importantes han tenido lugar ahora que el álbum de debut ha salido. Tenemos un nuevo bajista, Alexei (un chico muy prolífico y miembro de ALBA y ALEXEI, de EXTRAPERLO, además de tocar en multitud de otros grupos de vez en cuando), y sí, también hay un saxofonista, señoras y señores: el fabuloso Abel (LE PIANC, EL GUISANTE MÁGICO), quién da un toque muy chulo a cualquier canción que toca, además de ser un gran bailarín (¿Qué quieres decir con que es un gran bailarín? ¿Cómo baila?, cerquita, muy muy cerquita…). Así que la historia continúa y nadie sabe qué va a ser lo que va a ocurrir de ahora en adelante.
Actualmente estamos trabajando en nuevas canciones y dando conciertos, aunque una vez más, podemos ser nueve personas en el escenario siendo ruidosos o solamente yo tocando más tranquilamente. Acabamos de grabar una versión de la canción «There’ll be time enough for rocking when we are old» de MAGNETIC FIELDS, para un cd de tributo, que os podéis descargar desde aquí, al igual que el resto del recopilatorio:
http://blog.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendID=18256924&blogID=365739321
Además, también hemos grabado un ep con 9 canciones en colaboración con el artista visual catalán David Bestué, y con la participación de Aleix Clavera, Sergi Puyol, Abel Puyol, Mark Ribera, Annie Arjona, Marisol Simo, Odil Bright y José Paadin. Tanto para este proyecto, como para la versión de MAGNETIC FIELDS, los productores han sido Manel Ibáñez y Gerard Civat.
En este momento, estoy preparando un nuevo disco con aquellas personas que han tocado conmigo durante este último año y con algunas nuevas. También estoy tocando en directo, bebiendo cocktails, volviéndome loco (no sólo yo, sino también aquellos desafortunados que están cerca de mí…) y escribiendo más música.
1. Evripidis, ¿puedes presentarnos a tu banda y decirnos qué instrumentos toca cada uno?
Ahora mismo toco con Aleix Clavera (bajo), Abel Puyol (saxo, percusión y coros), Jaume Ribell (batería), Marisol Simó (coros) y Annie Arjona (coros, metalófono y percusión), y yo toco el piano y canto.
Algunas veces Sergi Puyol (banjo) y Mark Grossberndt (coros, musical saw y percusión) participan en actuaciones en directo y en el estudio de grabación.
2. ¿Cuándo y porqué viniste de Grecia?
Pues viví y crecí en Atenas haciendo siempre las mismas cosas, y después de una breve etapa en la vieja y lluviosa Londres, decidí aprender español e intentar una nueva vida en la soleada y cálida Barcelona ¡desafortunadamente no es una historia muy original!
3. ¿Tocaste en algún grupo en Grecia?
No, nunca lo hice, pero me arrepiento de ello.
4. ¿Fue fácil para ti acostumbrarte a la vida en la Ciudad Condal?
Fue bastante fácil ya que Barcelona es una ciudad mediterránea. Es un lugar mucho más tranquilo y menos «salvaje» (¡culpad la política del ayuntamiento por ello!) que la caótica Atenas, pero ambas ciudades tienen muchas cosas en común. El cielo es casi siempre azul, los inviernos son suaves, la comida se cocina con aceite de oliva, y siempre hay una playa a mano cuando la necesitas… así que adaptarme a Barcelona fue tan fácil que incluso me siento más cómodo aquí que en Atenas.
5. ¿Te resultó complicado encontrar un grupo cuando llegaste a Barcelona? ¿Cómo fue?
No busqué un grupo porque no sabía qué tipo de banda quería y tampoco quería muchos músicos en ella. Empecé tocando en solitario, y después conocí a mucha gente que tocaba otros instrumentos o cantaba y les invité a tocar conmigo. No conocía a gente de la escena musical entonces, así que fue más pedirle a algunos amigos que participaran en mi proyecto, por lo que poco a poco, el proyecto se convirtió en algo más serio. Actualmente, todavía toco con alguno de mis amigos y colaboro con otros músicos yo mismo… ¡pero aún estoy buscando un chelo y un oboe sin éxito alguno!
6. ¿Prefieres tocar en directo o grabar en el estudio?
Son cosas diferentes; actuar te conecta inmediatamente con el público, así que es como un «ahora o nunca», y trabajar en el estudio es crear algo que durará para siempre, por lo que llego hasta ciertos puntos de histeria por la presión que siento… pero a la vez, es algo muy estimulante esto del estudio, siento que puedo crear cosas más complejas y completas.
7. ¿Has actuado mucho en directo? ¿Prefieres tocar en solitario con el piano o tocar con una banda?
Me encanta dar conciertos en cualquier parte. He tocado en muchos y diferentes recintos, desde el Primavera Sound hasta en bares diminutos e incluso en salones en las casas de alguna gente. He tocado en varias ciudades tanto grandes como pequeñas, en España y también en Atenas, Londres y Nueva York.
Me gusta tocar con grupo, lo pasamos muy bien juntos y creo que ese es el modo en el que el público puede realmente disfrutar de la energía de las canciones y de los arreglos, y también ¡bailar! Por otro lado, tocar en solitario me da la oportunidad de centrarme más en las letras, en varios detalles inapreciables de la voz y del piano, a la vez que poder ofrecer una actuación mucho más íntima.
8. ¿Por qué no incluyes una guitarra en tu grupo? ¿No te gusta el sonido de este instrumento?
¡Me encantan las guitarras! las guitarras surferas de los BEACH BOYS, las guitarras sonoras de THE BYRDS, las guitarras abrasivas de THE VELVET UNDERGROUND, las guitarras afiladas de GANG OF FOUR, las guitarras desordenadas de todos aquellos grupos anorak-pop como THE PASTELS, las guitarras con feedback de THE JESUS AND MARY CHAIN, las guitarras etéreas de COCTAU TWINS… es decir, mi música favorita como el garage, la new wave o el indie pop está basada en la guitarra y me gustan muy poquitos artistas que se basan en el piano.
Por otro lado, soy pianista, pero siempre he estado triste por no saber tocar la guitarra… así que en vez de aprender a tocarla, decidí usar mi piano como si fuera una guitarra. Creo que cuando encuentre el balance adecuado entre piano y guitarra (y que esta segunda no tape totalmente al primero) la incluiré en mi sonido. De hecho, me encantará tocar en un grupo de garaje como proyecto alternativo (y tal vez lo haga, nunca se sabe…)
9. ¿Qué hay de tu álbum de debut? ¿Estás contento con el?
Mi primer álbum se grabó en muy pocos días y sin experiencia alguna pero con un montón de amor e ilusión. Es un debut con todos sus fallos, simpleza, frescura, grandes expectativas e ingenuidad. A pesar de que sólo puedo pensar que fue el primer paso, estoy realmente orgulloso y pienso que algunas de mis mejores letras están incluídas en él.
10. ¿Que tal con Touch Me Records? ¿Cómo contactaste con ellos? ¿Cómo fue el flechazo?
Ellos se pusieron en contacto conmigo después de un concierto en la Sala Castelló y me pidieron que firmara con ellos. Hasta ahora nuestro romance ha sido como cualquier romance, algunas veces idílico y otras veces turbulento, pero siempre afectuoso. Cati y Silvia se esfuerzan mucho con EVRIPIDIS AND HIS TRAGEDIES, por lo que siempre les estaré agradecido. Actualmente, estamos trabajando en nuevos proyectos.
11. ¿Llega tu música a Grecia? ¿Has tocado allí con EVRIPIDIS AND HIS TRAGEDIES?
He tocado en Atenas algunas veces, pero siempre en solitario. Mi disco no se distribuye oficialmente allí, aunque he obtenido muy bunas críticas en varias revistas y he vendido bastante. La gente griega es rara…
12. ¿Cómo ves la escena indie en Grecia? ¿Nos podrías recomendar algún grupo griego interesante?
No sé mucho sobre la actual escena indie ya que no vivo en Atenas desde hace tiempo, pero siempre ha habido una escena que ha estado más o menos activa. Durante los 90 había mucha diversidad, había un dúo electrónico llamado STEREO NOVA que hizo que muchos quinceañeros lloraran, se encerraran en sus habitaciones o se arrastraran a bailar a clubs de tecno buscando desesperadamente un poco de amor, ja ja ja (¡podría decir que mi generación sería la equivalente a la de THE SMITHS en la Gran Bretaña de los 80!). Por otro lado había un grupo de garaje muy bueno y bastante famoso llamado LAST DRIVE y también algunos buenos grupos de anorak-pop de corta duración como THE NEXT TIME PASSIONS o IMPOSSIBLE TYMES, que bebían directamente de la fuente de Sarah Records. Igualmente, había divertidos grupos revival de los 60 como THE SOUND EXPLOSION o grupos new wave que cantaban en griego como MORA STI FOTIA (que se traduce como «Babies on fire», de la canción de Brian Eno…), y volviendo atrás, también recuerdo a RAINING PLEASURE, quienes empezaron siendo un pequeño grupo de indie pop y han acabado siendo superestrellas!
En este momento, se supone que hay un resurgimiento de la escena después de un largo descanso desde finales de los 90 y principios de 2000 gracias a grupos como HOMETAPING, LIARBIRDS, THE CALLAS, MY WET CALVIN, MARY AND THE BOY…
13. ¿De dónde sacas la inspiración para escribir esos maravillosos temas? ¿De que hablan tus canciones?
¡La inspiración es una hija de perra que aparece a cubos cuando menos te lo esperas y después desaparece durante meses! Debo decir que soy mucho más creativo cuando estoy triste, frustrado, nostálgico o me siento solo; cuando me siento bien es más probable encontrarme bebiendo, fumando y yendo a fiestas que tocando el piano en una habitación a media luz.
Me suelo inspirar en los amores no correspondidos o perdidos, en los veranos letárgicos que se han ido para siempre, en la gente que añoro, en la idea y la realidad de la muerte, en Atenas, en Barcelona, en un buen libro, en una buena película, en una noche pasada con amigos, en una noche pasada con un amante… cualquier cosa o cualquiera que esté cerca de mí y que haga que mi corazón siga latiendo puede acabar en una canción.
14. Ya que casi nadie vive de la música… ¿cómo se desarrolla un día normal en tu vida?
¿Podría mantener cierto halo de misterio, por favor? ¿O debo arrodillarme y confesar que estos últimos años he trabajado de operador telefónico, disc jockey, dibujante, camarero, dependiente, profesor de griego, prostituto…? ¡Ups!
15. Parece que te gustan mucho los festivales de música españoles, ¿qué festivales son los que más te gustan? ¿cuál es tu favorito?
Adoro los festivales, es lo mejor que hay en España durante el verano. Mi favorito es el Faraday Festival, es pequeño, íntimo y delicioso; pienso que, y por goleada, el festival más interesante es el Primavera Sound y el Summercase, a pesar de ser un poco comercial para mi gusto, trae a muy buenos artistas. Por otro lado, el Sónar nos brinda artistas revolucionarios, pero solamente he estado una vez y no me gustó mucho, es demasiado electrónico para mí y además no se hace al aire libre. El FIB es demasiado grande, es realmente divertido y totalmente demoledor pero es un poco duro para mí, además de que no soporto el camping… y finalmente, el Euro Ye-Ye de Gijón es encantadoramente extraño y retro, es un mundo en sí mismo… pero me gusta por las inusuales experiencias que vives allí… de hecho, ¡he escrito una canción que se llama Euro ye-ye!
16. ¿Puedes decirnos tu grupo/grupos o artista/artistas favorito de cada década?
¡Eso es imposible! Al menos déjame decirte 2 de mis artistas favoritos de cada década…
Favorito de los 50: BUDDY HOLLY, CHET BAKER.
Favorito de los 60: THE BEACH BOYS, THE VELVET UNDERGROUND.
Favorito de los 70: JONATHAN RICHMAN & THE MODERN LOVERS, BLONDIE.
Favorito de los 80: KATE BUSH, ORANGE JUICE.
Favorito de los 90: PULP, THE MAGNETICS FIELDS.
Favorito de los 00: JENS LEKMAN, BABY DEE.
17. Háblanos de tus aficiones…
¿Recuerdas lo que Anita Ekberg contestó en la famosa escena de «La Dolce Vita» de Fellini? «Me gustan muchas cosas, pero hay tres cosas que me gustan más que nada: el amor, el amor y el amor». Aparte de esto, siempre hay un montón de cosas como la lectura, tocar el piano, escuchar música, dar largos paseos, montar en bici, hablar por teléfono (en serio ¡soy un adicto!), ir a bailar…
18. Dinos un disco reciente que no puedas parar de escuchar…
El último álbum de THE BLACK LIPS es genial! Y ellos están muy bien…
19. Alguna película reciente que hayas visto y que nos recomendarías…
Vi una película argentina que se llama «La Antena», es muda y fuertemente influenciada por el expresionismo alemán; estéticamente es preciosa y el argumento es muy interesante.
20. Un libro reciente que hayas leído y que te haya encantado…
Acabo de terminar de leer «The Telstar man», la biografía de Joe Meek y es muy interesante. Es la historia de un hombre que empieza reparando televisores y que acaba siendo el productor con más éxito de Gran Bretaña, combina efectos sonoros experimentales con tonos pop pegadizos y el espacio exterior con la homosexualidad. Es una historia intrigante pero triste. Y en este momento, estoy leyendo «La guía del autostopista espacial» de Douglas Adams; es muy gracioso, y ya que no lo leí cuando era adolescente, creo que es un momento genial para ponerme al día…
21. Ahora estás escribiendo nuevos temas, ¿puedes contarnos algo sobre las nuevas canciones? ¿habrá pronto nuevo álbum?
He escrito nuevas canciones para el proyecto que tuve con el artista catalán David Bestué. Las canciones están en la misma línea que todo mi material, pero fueron grabadas y producidas de un modo diferente al de mi álbum de debut. El nuevo material suena como si estuviera tocando el piano en mi salón con varios amigos reunidos en torno a mí tocando instrumentos, cantando y tocando panderetas y otras percusiones. Me encanta cómo suena, es como un concierto casero en petit comité, es fresco e íntimo a la vez.
Ahora estoy escribiendo nuevos temas para otro álbum, ensayando con el grupo y haciendo los arreglos… así que si alguien que lee esto toca algún instrumento interesante (especialmente el chelo, el cuerno francés o el oboe), y está interesado en grabar ¡que no se corte en ponerse en contacto conmigo!
22. ¿Cuál es tu opinión sobre el futuro de los formatos musicales? ¿Qué formato piensas que predominará en el futuro (CD, vinilo, mp3, disco duro…)? ¿Cuál es tu favorito?
Mi formato favorito es el vinilo y pienso que es el único que merece la pena coleccionar. Los CDs son en general bastante feos, aunque algunas veces vienen con un bonito y cuidadoso diseño que al final los acaba haciendo atractivos. El mp3 y el disco duro son un símbolo de los tiempos en los que vivimos ya que ofrecen una rápida y fácil manera de escuchar música pero rompe toda la parafernalia mágica que tenía antes, todo el fetichismo, todo elemento romántico (ir a una tienda de discos, escoger y comprar un disco, llevarlo a casa con tu corazón latiendo a toda velocidad, acariciar la portada, mirar las fotos, leer las canciones, sacar el disco, ponerlo en el reproductor, sentarte y disfrutar de la música, y después de todo, almacenar el disco con amor y cuidado entre sus hermanos y hermanas de tu colección). Admito que mi vida es mucho más fácil con el mp3 pero algunas veces echo de menos los viejos tiempos. No he comprado un vinilo desde que llegué a Barcelona, llámame traidor, pero el vinilo pesa demasiado y me mudo de piso con mucha frecuencia…
23. He escogido «Ru ru I’d love to…» para el CD recopilatorio ‘Neptuno’, que viene con este número #10 de mi fanzine. ¿Qué me puedes contar sobre esta canción?
Es una canción muy divertida, ¿no? De alguna manera, es un homenaje a los grupos de chicas de la era pre-beatle. Va sobre estar realmente enamorado de alguien que no conoces muy bien, de verlo como a la persona más maravillosa del mundo (de un modo inocente, como una adolescente, escribiendo su nombre en el borde de los libros, etc., etc.), hablar de él todo el día hasta el punto que tus amigos se ponen enfermos simplemente con oír su nombre… y después ver que todo era una burbuja porque en realidad estar con esa persona no era una buena idea, te encantaría, pero no funcionará de la manera en la que tú quisieras (y probablemente sea por tu bien…)
24. ¿Cuáles son tus planes para los próximos meses?
Grabé algunas canciones como banda sonora del vídeo «Historia de la espuma» de David Bestue y planeo publicarlas pronto aunque ya las estoy tocando en directo. Mis expectativas son seguir trabajando con el grupo de gente en la que confío y grabar mi segundo álbum pronto. También terminé mi primer cómic, “Straydog”, que está basado en la letra de la canción homónima, y ando trabajando en el próximo, que será en español!
Para terminar, si te gustaría añadir algo…
¡Fue muy divertido conocerte en el Faraday, Rafa!
WEB: www.myspace.com/evripidisandhistragedies
[ENGLISH]
BIOGRAPHY
Evripidis and his tragedies began as a personal musical project … in the beginning it was a solo thing but then I discovered that my girlfriends Marisol ( Eleva, Elevator ), Nora , Odil and Annie (How dare U!) have all fantastic voices and a lot of talent…apart from being really fun to hang around with! And gorgeous ( they steal the scene quite often…)! During the same time Cristina was added on violin, giving the necessary dark wave-meets-baroque touch. later there was Iker (Mus, Las Esferas Invisibles) on bass and occasional guitar and Jaume on drums ( although he is not a drummer, but that..s the brilliant thing…he used to play keuboards with the Epic Kind). So, depending on the venue Evripidis and his tragedies were a one-man show or a crowded scene really. The band recorded its debut on Barcelona..s Touchme records produced by long time collaborator Manel Ibañez ( Bubbles, Les tres bien enseble, Megaafonia) and Gerard Civat. Some key changes have taken place lately now that the debut is finally out…We have a new bass player , Aleix (a very prolific kid as he is also a member of Alba y Aleix and Extraperlo and palys in a zillion other bands from time to time…) and yes, there is a saxophone player, ladies and gentlemen, the fabulous Abel ( Le Pianc, El guisante magico) who adds a groovy touch to whichever song he plays…and he is also a good dancer (What do you mean is he a good dancer? well how does he dance? close, very very close…)! So the story goes on and no-one knows what will happen next. We are currently working on new songs and giving concerts…once more, we can be 9 people on stage being noisy loud or just myself humming quietly. We just recorded a version of the Magnetic Fields.. song «There..lll be time enough for rocking when we are old» for a tribute cd. you can download it for free, as well as the whole compilation here:
http://blog.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendID=18256924&blogID=365739321
In addition, we also recorded a 9-song ep in collaboration with Catalan visual artist David Bestué. The musicians who participated are Aleix Clavera, Sergi Puyol, Abel Puyol, Mark Ribera, Annie Arjona, Marisol Simo, Odil Bright and Jose Paadin. For this project, as well as for the Magnetic Fields cover, producers were Manel Ibañez and Gerard Civat. I am currently preparing a new record with all those people who play with me this last year and some new ones ,playing live, sipping cocktails, driving myself( and the unlucky others who are close to me) crazy and writing some more music.
1. Evripidis, can you introduce us to your current band? and which instrument plays each one?
I am currently playing with Aleix Clavera (bass), Abel Puyol (sax, percussions, backing vocals), Jaume Ribell (drums), Marisol Simó (vocals) and Annie Arjona (vocals, metallophonel, percussion). I play the piano and sing.
Often Sergi Puyol (banjo) and Mark Grossberndt (vocals, musical saw, percussions) participate sometimes on live performances or on studio recordings.
2. Why did you come from Greece and when?
I had grown living in Athens and doing the same things always so after from a brief stay at gray at rainy London I decided to learn Spanish and try a new life in sunny and warm Barcelona. Not a very original story unfortunately!
3. Did you play in any bands in Greece?
No, never
treatments that have been thoroughly tested in cialis tablet In the rabbit model sildenafil potentiated the relaxation of the NO donor SNP (sodium nitroprusside) and the endothelium-dependent relaxation of the muscarinic agonist methacholine..
. I regret that.
4. Was it easy for you to get used to the life in Barcelona?
Pretty easy. Barcelona is a Mediteranean city. It is a lot more relaxed and less «wild» in certain terms (blame the Ajuntamiento´s policy for that!) than chaotic Athens but the two cities do have a lot of things in common .The sky is often blue, the winters are mild, the food is cooked in olive oil and there is a beach at hand when you need it….adapting myself to Barcelona was easy to the point that I feel more comfortable here than in Athens.
5. Was it easy for you to look for a band when you arrived to Barcelona? How was that?
I did not look for a band because I did not know what kind of band I wanted and I did not know a lot of musicians. I started playing on my own, then I started meeting people who played other instruments or sang and invited them to play with me.I did not know people for the music scene back then, so it was more about asking friends to participate in my project. Little by little the whole project became more serious. Nowdays I still play with some of my friends and I collaborate with other musicians as well….but I am still looking for a cello and an oboe player without success!!
6. Do you prefer to play live or recording in the studio?
It different. Playing live connects you immediately with the public and it a little bit «it´s now or never» affair. Working on the studio is creating something that will last forever so I feel more pressure to the point of hysteria sometimes …but it is very intriguing In a studio I feel that I can create something more complex, more wholesome .
7. Have you played live a lot? In your live appearances, do you prefer to play alone on the piano or do you prefer to play with a full band?
I like giving concerts in any place so I have played quite a lot in various venues, from festivals as Primavera Sound to tiny bars, galleries or even people´s living rooms. I have played in various major or minor cities in Spain as well as in Athens, London and NYC..
I love playing with the full band, we have a lot of fun together and I believe that this way the audience can actually enjoy the energy of the songs to the full, appreciate the arrangements and also, well, dance!
On the other hand, playing alone gives me the oportunity to strip my songs to the bones, focus more on the lyrics and various minor details of the voice and the piano playing and offer a more intimate gig.
8. Why don’t you include a guitar in your band? don’t you like the sound of guitars?
I LOVE GUITARS! The surf guitars of the Beach Boys, the jingle jangle guitars of The Byrds , the scratchy guitars of the Velvet Underground, the sharp guitars of Gang of Four, the scruffy guitars of all those anorak pop groups like The Pastels, the feedback guitars of Jesus and Mary Chain,the ethereal guitars of Cocteaw Twins….I mean my favourite music like garage, new wave or indie pop is guitar-based music and I like only a few piano based artist .
On the other hand, I am a pianist and I was always sad about don´t playing a guitar…so instead of learning how to do it, I decided to use my piano as if it was a guitar.. I believe that when I find the right balance between piano and guitars (so that second won´t cover totally the first) I will introduce them to my sound.
In fact I would love to play in garage band as an alternative project (and maybe I will, who knows?)!
9. What about your debut album? Are you happy with it?
My first album was recorded in few days and without experience but with loads of love and ilusion . It is a debut with all its faults, rawness, freshness, great expectations and naivety . Though I can only think it was just the first step, I am really fond of it and I believe some of my best songwriting is included there.
10. What about Touch Me Records? How did you get in touch with them? How was the romance?
They got in touch with me after a concert at Sala Castelló and asked me to sign with them. Until now our romance has been as any romance-sometimes idyllic, sometimes turbulent but always affectionate. Cati and Silvia put a lot of effort into Evripidis and his Tragedies and I will always be grateful. We are working in some new project now.
11. Does your music get to Greece? Have you been playing there with EVRIPIDIS AND HIS TRAGEDIES?
I have played some times in Athens but always on my own. My record is not distributed there officially although it gained very good critics in various magazines and sold quite well. Greek people are bizarre…
12. How do you see the indie scene in Greece? Can you recommend us any interesting Greek bands?
I do not know a lot about the current indie scene since I don´t live in Athens anymore. But I must say that there has always been a scene , more or less active, depending on the times.
During the 90´s there was a lot of diversity. There was an electronic duo called Stereo Nova that made a lot of teenagers weep and lock themselves in their rooms or take e´s and go to dance to tecno clubs looking hopelessly for love hahahah( I could say that for my generation they could be what The Smiths were for the generation of the 80´s in Britain!). There was a great and quite famous garage band called Last Drive and there were some sweet but short-lived anorak pop groups like the Next time passions or Imposible Tymes that drank directly from Sarah records´fountain. There were also fun sixties-revival acts like The Sound Explosion or new-wave-sounding-greek-speaking groups like Mora sti Fotia (which means «Babies on fire», from the Brian Eno song…).And back then there were Raining Pleasure that began as a nice indie pop act and ended up being….kind of superstars right now!
Nowadays it is supposed that there is a revival of the scene after a long hiatus on the end of the 90´s -begining of the 00´s.Here are some groups I like : Hometaping, Liarbirds, The Callas, My Wet Calvin, Mary and the Boy….
13. Evripidis, where do you find the inspiration to write those beautiful songs? what are the lyrics about?
Inspiration is a son of a bitch that comes in buckets when you least expect it and then it disappears for months! I must say that I am mostly creative when I am sad , frustrated ,homesick or lonely. When I feel well it is more likely that I will be found drinking and smoking and going to parties than playing the piano in a half-lit room.
I am inspired by unrequited or lost loves, lazy past summers that are gone forever, people that I miss, the idea and the reality of death, Athens, Barcelona, a good book, a nice movie, an evening spent with friends, a night spent with a lover…. Anything or anyone that is close to me and makes my heart skip a beat can end up in a song .
14. As almost no-one lives on music nowadays, what do you do in a normal day?
Can´t we keep a certain aura of mistery PLEASE ? Should I get down on my knees and confess that those last years I have worked as a telephone operator, disc jockey, illustrator, waiter, shop assistant, greek-language teacher, prostitute….oopps!
15. It seems you enjoy Spanish music festivals… which festivals have you enjoyed most? which is your favourite one?
I love those festivals, they are the best thing about Spain during summer.
My favourite one is Faraday Festival, it is small and intimate and delicious. I believe that the most interesting festival of all is by far Primavera Sound. Summercase is a little bit commercial for my tastes but it still brings some very good artists. Sonar brings a lot of cutting edge (sic) artists but I have been there once and did not like it very much, it is too electronic for my taste and besides it is not an open air festival. FIB is too massive, it is total fun and total destroyer but it is very crusty for my taste, I could not stand the camping! And finally, Gijon´s Euro ye-ye is delightfully bizarre and retro, it is a world of its own….I like it though I had weird experiences there… I have writen a song that is called Euro ye-ye in fact!
16. Can you name your favourite band/s or artist/s from each decade?
This is impossible! At least let me tell you 2 of my favourite artists of each decade….
Favourite of the 50s: Buddy Holly, Chet Baker
Favourite of the 60s: The Beach Boys, The Velvet Underground
Favourite of the 70s: Jonathan Richman and the Modern Lovers, Blondie
Favourite of the 80s: Kate Bush, Orange Juice
Favourite of the 90s: Pulp ,The Magnetic Fields
Favourite of the 00s: Jens Lekman, Baby Dee
17. What are your hobbies?
Do you remember what Anita Ekberg answers at that famous scene from Fellini´s «La Dolce Vita»? «I like lots of things, but there are 3 things I like most. Love, love and love!»
Apart from that there is always a fair amount of reading, playing the piano, listening to music, going for long walks, riding my bike, talking on the phone (I am an addict seriously!), going dancing…
18. Name a recent record you can’t stop listening to.
The Black Lips´ last album is great! And they look good….
19. Name a recent film you’ve seen and that you would recommend us.
I saw a movie from Argentina called «La Antena» it is mute and heavily influenced by German Expressionism. It is aesthetically beautiful and bears an interesting plot.
20. Name a recent book you’ve read and that you would recommend us.
I just finished reading «Telstar man», the Joe Meek´s biography and it was very interesting . It is the story of man who began repairing television sets and ended up being the first and one of the most successful producers in Britain, combining experimental sound effects with catchy pop tunes,and outer space with homosexuality. It is a very intriguing but sad story.
I am currently reading the «Hitchhiker´s guide to the galaxy» by Douglas Adams. It is hillarious and since I had not red it when I was a teenager, I felt it was high time to catch up…
21. You’re now writing new songs, can you tell us anything about the new songs? will it be a new album coming soon?
I already wrote new songs for a project I did with Catalan artist David Bestué. The songs are in the same vain as all of my material but they were recorded and produced in a very different manner form those of my debu album.The new material sounds as if I was playing the piano in my living room and various friends of mine were gathered around me playing instruments, singing and tapping tambourines and other hand percussions. I love how it sounds, as a home concert for a petit comité, it is fresh and intimate at the same moment.
I am writing new songs for another record at the moment, rehearsing with the band and doing the arrangements…so if someone who reads this plays any interesting instrument-especially cello, french horn or oboe!- and would like to record with us please be free to get in touch!
22. What’s your opinion about the future of music formats? Which format do you think it will settle down in the future (cd, vinyl, mp3, hard disk,…)? and which is your favourite one?
My favourite format is vinyl and I think it is the only one worth collecting as a item. Cds are quite ugly in general but then , sometimes they come in a nice,carefully designed packaging that makes them attractive at the end of the day. The mp3 and the hard disc are the sign of the times: they provide a quick and easy way to listen to music but they strip it from all the magic paraphernalia it had before, all the fetichism, all the love affair element ( going to a record store, chosing and buying a record, taking it home with your heart beating faster, caressing the cover, looking at the photos, reading the lyrics, taking the record out, placing it into the record player, sitting back and enjoying the music and , after all, storing the record with love and care among its brothers and sisters in your record collection.)
I have to admit that my life became a lot more easier with mp3 though but sometimes I miss the good ol´times. I have not bought a vinyl record since I came to Barcelona. Call me a traitor but vinyl is too heavy and I change flats quite often….
23. I have chosen «Ru ru I’d love to…» for the ‘Neptuno’ compilation CD that comes with this issue #10 of my fanzine. What can you tell us about that song?
Well, it is a funny song isn´t it?In a way it is an homenage to the girl groups of the pre-Beatles era. It is all about being really madly in love with someone you don´t know very well, seeing him as the most wonderful person in the world ( in a naïve , schoolgirl way, writing his name on the borders of books etc etc etc), talking about him all day long to the point that your friends become allergic even to the simple mention of his name…and then get to see that all this fuss what pretty much a bubble because in reality being together was not such a good idea. You´d love to …but it did not work out that way you have wanted (and probably for your own good!).
24. Which are your plans and expectations for 2008?
Well, I expect to be healthy, happy and in love during 2008 hopefully…but …musically speaking…I recorded some songs as a soundtrack to David Bestue´s video «Historia de la Espuma» and I am planning to publish them soon. I am already playing them live. My expectation is keep working on my new songs with the group of people I trust and record a second full length album soon. I just finished my first comic called » Straydog» (which is based on the lyrics of the homonimus song) and I am now working on a new one -in spanish this time-.
If you want to add anything else, please, feel free!
It was fun meeting you at Faraday Festival, Rafa!