THE BALLET son Greg Goldberg (guitarra), Craig Willse (sintetizador), Brooks Takahashi (violín) y Marina Miranda (bajo). Greg y Ginger cantan, y Eric Sattin toca el chelo en todas las canciones de su álbum autoeditado (excepto en la 2 y 3, en las que Ben Kallo también toca)
Aspiran a conseguir una elegancia sorprendente e informal en cada elemento de su trabajo, desde sus CDs hechos en casa en sobres de seda hasta sus actuaciones en directo, todo ello con un toque y un sentimiento de estar con unos amigos en una azotea o en la cocina mientras ponen sus canciones favoritas en una fiesta improvisada con whisky y limonada.
Greg contestó amablemente a nuestras preguntas…
1. ¿Podrías presentarnos al grupo? ¿Como nació THE BALLET?
THE BALLET es un grupo de gente gay rara y con planes políticos.
2. ¿Dónde os conocísteis?
En una fiesta.
3. ¿Habéis tocado en algún otro grupo? ¿Alguno de vosotros toca en algún otro grupo actualmente?
Craig y yo estábamos en una banda llamada THE MEAN CORNER. Yo tengo un proyecto en solitario llamado BOT, y por cierto, tengo un montón de camisetas de BOT que necesito vender, pero nadie sabe lo que es BOT. Ginger, que solía tocar el violín y el bajo en THE BALLET, está ahora en un grupo con Michael, que tocaba la batería con nosotros, su grupo se llama HIRSUITE, ambos han estado como en un millón de grupos diferentes, les debe gustar mucho tocar.
4. Marina tocaba en LA PEQUEÑA SUIZA cuando vivía en Madrid (salúdala de mi parte) ¿Algún otro miembro de THE BALLET conoce algún grupo español? ¿Cuáles son vuestros grupos españoles favoritos?
Yo viví en España durante algún tiempo con un ex-novio y me enamoré de LA CASA AZUL, también soy fan de cosas de Siesta, pero no son grupos reales ¿no?; también me encanta el catálogo de Elefant y soy muy fan del antiguo bubblegum español, como por ejemplo FORMULA V y me encantaría que alguien me hiciera con un CD de bubblegum español de los 60…
5. ¿Habéis tocado mucho en directo? ¿Cómo son vuestras actuaciones? ¿Alguna versión?
Solíamos tocar mucho en directo, pero nuestro público es bastante atractivo, y eso nos pone bastante nerviosos. Lo de nuestras versiones es alto secreto.
6. ¿Preferís el directo o el estudio?
El estudio está en mi salón, y yo prefiero mi salón… es que soy muy casero.
7. ¿Vendréis a tocar a España alguna vez?
Lo haremos, sin duda.
8. ¿Habéis buscado algún sello para sacar vuestras canciones con una mayor distribución o preferís autoeditaros?
A mí me gusta el control que tenemos al lanzar nosotros mismos nuestra música, pero el prestigio de una discográfica estaría muy bien.
9. ¿Cuál es vuestra opinión sobre la industria musical y las distribuidoras hoy en día?
En cuanto a distribución, la industria musical es innecesaria.
10. ¿Cómo describiríais vuestra música para alguien que nunca os ha escuchado?
Eso dependería de la persona, pero… simple, melódica,… y un poco deprimente.
11. ¿Cuántas copias de vuestro álbum de debut habéis sacado?
Pues unas 800.
12. He podido ver en los créditos de vuestro álbum de debut que habéis tenido colaboraciones especiales como la de Linton de THE AISLERS SET, Rob Keith de THE BASKERVILLES o Ramesh Srivastava de VOXTROT, ¿sois fans de esos grupos? ¿Son ellos fans de THE BALLET?
Todos ellos son miembros del International Indiepop Underground, nos reunimos una vez al mes en sitios secretos y allí, el grupo sugiere y vota las colaboraciones.
13. ¿Podrías contarnos cosas sobre vuestro álbum de debut? ¿Cómo lo recibió la prensa y el público?
El álbum fue muy bien recibido, pero sin manager, sin publicista y sin sello, estoy sorprendido de que alguien sepa quiénes somos; incluso hemos enviado unos CDs a Estonia, pero ¿quién sabe algo sobre la escena indiepop en Estonia? ¿quién es esa gente?
14. ¿De donde sacáis la inspiración para escribir esas preciosas canciones?
Muchas gracias. Me inspiro en todas aquellas cosas de la vida diaria que son muy difíciles de expresar para mucha gente. Le robé esta línea a mi amigo, el artista Daniel Barrow (www.danielbarrow.com).
15. El estuche y el diseño de vuestro CD son realmente bonitos, ¡me encantan! ¿Haréis lo mismo para el siguiente álbum?
El estuche y el diseño es producto de una colaboración entre Ginger, mi novio Ted (diseñador gráfico, arquitecto, etc.) y yo. Desde mi punto de vista, si te estás autoeditando, no hay por qué poner tu CD en un joyero o un digipack. No sé cómo lo haremos para el siguiente álbum, pero he hablado con Daniel sobre hacer el diseño del álbum ya que hemos trabajado juntos anteriormente.
16. ¿Podéis decirnos vuestro grupo/grupos o artista/artistas favorito de cada década?
Favorito de los 50: HARRY BELAFONTE, SANTO AND JOHNNY, PATSY CLINE, TITO PUENTE
Favorito de los 60: THE ASSOCIATION, THE VELVET UNDERGROUND, PHIL SPECTOR, MARCOS VALLE
Favorito de los 70: KRAFTWERK, ABBA, DAVID BOWIE, SQUEEZE
Favorito de los 80: THEY MIGHT BE GIANTS, THE SMITHS, THE WEDDING PRESENT, DEPECHE MODE
Favorito de los 90: THE MAGNETIC FIELDS, THE 6ths, STEREOLAB, PULP
Favorito de los 00: LA CASA AZUL, BELLE AND SEBASTIAN, TIMBALAND
17. Ya que casi nadie vive de la música… ¿Cómo es un día normal en vuestra vida?
Yo trabajo en la oficina de un hospital mientras termino mi doctorado en sociología, también juego a la wii, colecciono lámparas y hago sorbetes.
18. Ahora estáis escribiendo nuevos temas, ¿podéis contarnos algo sobre las nuevas canciones? ¿habrá pronto nuevo disco?
Habrá un nuevo álbum muy pronto y probablemente se llamará ‘Bear life’, y aunque no puedo decirte cuándo saldrá, espero que lo antes posible. Posiblemente tendrá 12 canciones, a mí me encantaría eso, y esto es por lo que hay tantas canciones en ‘Mattachine!’. Hay algo que me gusta mucho y es tener una fórmula que puedas seguir todo el tiempo. Me encantaría que THE BALLET estuviera años y años sin publicar ningún single ni EP, me gustaría sacar solamente álbum tras álbum, y cada uno con 12 temas. ¿Qué te puedo contar de las canciones? pues que he trabajado muy duro en ellas y el sonido de la producción es un poco diferente ya que uso una gama más amplia de instrumentos, técnicas y efectos. Normalmente, los grupos indies consiguen mayor producción en el sonido a lo largo del tiempo, y eso está muy bien, pero puede quedar soso, yo estoy más interesado en las limitaciones y restricciones.
19. ¿Cuál es vuestra opinión sobre el futuro de los formatos musicales? ¿Qué formato prensáis que predominará en el futuro (CD, vinilo, mp3, disco duro…)? ¿Y cuál es vuestro favorito?
Mirando la historia de los formatos musicales, parece bastante claro que los archivos de audio digital van a conquistarlo todo, a pesar del apego que tengamos a los otros formatos. Tal vez continúe un pequeño mercado de vinilo. De alguna manera, veo el diseño de ‘Mattachine!’ como una respuesta por todo esto, ya que para mí, la única razón para comprar un CD es su excepcionalidad física.
20. He escogido «The face of everything» para el CD recopilatorio ‘Neptuno’ que viene con este número #10 de mi fanzine. ¿Qué me puedes contar sobre esta canción?
Me inspiré en las actuaciones de Daniel Barrow con el mismo nombre y pienso que es una muy buena canción. El solo de chelo fue muy difícil de interpretar para el chelista y fue uno de los riesgos que tomamos cuando realizamos arreglos de instrumentos que no tocamos; a veces, puedes escribir algo imposible de realizar sin darte cuenta de ello, aunque al piano resultaba fácil.
21. ¿Cuáles son vuestros planes y expectativas para los próximos meses?
Pues yo, terminar mi tesis y el álbum… ¿expectativas? la paz mundial.
WEB: www.myspace.com/sissypopband
www.thepirateship.org
[ENGLISH]
THE BALLET is Greg Goldberg (guitar), Craig Willse (synth), Brooks Takahashi (violin) and Marina Miranda (bass). Greg & Ginger sing, and Eric Sattin plays cello on all tracks of their self-released debut album (except 2 and 3, which Ben Kalb plays on).
They hope for casual queer elegance in every element of their work — from homemade CD’s in silk-screened envelopes to live shows, which have the touch & feel of hanging out with friends on a rooftop or in the kitchen and putting on some favorite songs for an impromptu dance party over whisky and lemonade.
Greg answered gently to our questions…
1. Can you introduce us the band? How was THE BALLET born?
The Ballet is a band of nerdy gay people with political agendas.
2. How did you meet each other?
We met at a party.
3. Did you play in other bands before? Do any of you also play in other bands now?
Craig and I were in a band called The Mean Corner. I also have a solo project called Bot. I have a ton of Bot tee-shirts that I need to sell, but nobody knows what Bot is. Ginger, who used to play violin and bass in The Ballet, is now in a band with Michael, who sometimes plays the drums with us. Their band is called Hirsuite. They have both been in a million bands. They must really like playing music.
4. Marina played in LA PEQUEÑA SUIZA when she was living in Madrid (say hello to Marina), do the other members of THE BALLET know any Spanish bands? what are your favourite Spanish bands?
I lived in Spain for a little while (with an ex-boyfriend) in and fell in love with La Casa Azul. I am a fan of some of the Siesta productions, but they aren’t really «bands» are they. And the Elefant catalog. I am also a fan of some older Spanish bubblegum, like Formula V. I would very much like for somebody to make me a CD of Spanish bubblegum from the 60s. Please?
5. I have heard that Marina was also playing or collaborating with Kelly Slusher? Is she still doing something with Kelly Slusher? what is Kelly doing at the moment?
Hmmmm… I don’t know.
6. Have you played live a lot? How are your shows? Any covers?
We used to play live a lot, but we’re not natural performers. Our audience is quite attractive, and it makes us nervous. Our covers are top secret.
7. Do you prefer shows or the studio?
The studio is in my living room. I prefer my living room. I’m very domestic.
8. Will you ever come to Spain to play?
Without a doubt.
9. Have you looked for a label to release your songs with a wider distribution or do you really prefer self-releasing?
I enjoy the control of self-releasing. The prestige of a record label would be nice, though.
10. What’s your opinion about music industry and distribution nowadays?
In terms of distribution, the music industry is unneccessary.
11. How do you record your songs?
On my computer.
12. How would you describe your sound to someone who has not ever heard your music?
It depends on the person, but… simple, melodic, a little depressing.
13. How many hard copies of your debut album have you released?
About 800?
14. I can see by the credits that special guests such as Linton from THE AISLERS SET, Rob Keith from THE BASKERVILLES or Ramesh Srivastava from VOXTROT, have collaborated in your debut album, were you fans of their bands? were they fans of THE BALLET?
They are all members of the international indiepop underground. We have meetings once a month in a secret location, and collaborations are suggested and voted on by the group.
15. What can you tell us about your debut album? how was it received by the press and the audience?
The album was well received. With no manager, no publicist, and no record label, I am surprised that anybody knows who we are. We have mailed CDs to Estonia. What do you know about the indiepop scene in Estonia? Who are these people?
16. Where do you find the inspiration to write those beautiful songs?
Thank you. I am inspired by those things in daily life that people find so hard to express. I stole that line from my friend the artist Daniel Barrow (www.danielbarrow.com).
17. Packaging and artwork of your cd is really nice. I love it! Who had the idea? Will you do the same in your next album?
The packaging and artwork was a collaboration between Ginger, my boyfriend Ted (a graphic designer, architect, etc.), and myself. In my opinion, if you are self-releasing CDs there is no point in putting your CDs into a jewel case or digipack. Its lazy and ugly. I don’t know what the next album will look like though. I have talked to Daniel about maybe doing the album art. We have collaborated together before.
18. Can you name your favourite band/s or artist/s from each decade?
Favourite of the 50s: Harry Belafonte, Santo and Johnny, Patsy Cline, Tito Puente
Favourite of the 60s: The Association, The Velvet Underground, Phil Spector, Marcos Valle
Favourite of the 70s: Kraftwerk, Abba, David Bowie, Squeeze
Favourite of the 80s: They Might Be Giants, The Smiths, The Wedding Present, Depeche Mode
Favourite of the 90s: The Magnetic Fields, The 6ths, Stereolab, Pulp
Favourite of the 00s: La Casa Azul, Belle and Sebastian, Pipas, Timbaland
19. As almost no-one lives on music nowadays, what do you do in a normal day?
I work in an office in a hospital, while I am finishing my PhD (in sociology). I also play wii, collect lamps, and make sorbet.
20. You’re now writing new songs, can you tell us anything about the new songs? will it be a new album coming soon?
There will be a new album soon, tentatively titled «Bear Life». I can’t tell you when it will be released though. As soon as possible. Maybe it will have 12 songs. I would like it to have 12 songs. That’s how many songs are on «Mattachine!» There is something very pleasing to me about having a formula that you follow every time. I would love for The Ballet to go for years and years without ever releasing a single or EP, just album alter album, each one with 12 songs. What can I tell you about the songs? I have worked very hard on each one. The production sound is a little different. I use a wider variety of instruments, techniques, and effects. Usually indie bands get a more full production sound over time – that’s OK, but it can get bland. I am more interested in limitations and restrictions.
21. What’s your opinion about the future of music formats? Which format do you think it will settle down in the future (cd, vinyl, mp3, hard disk,…)? and which is your favourite one?
Looking at the history of music formats, it seems pretty clear to me that digital audio files are going to take over, despite our attachment to other formats. Maybe there will continue to be a small market for vinyl. In a way, I see the packaging of «Mattachine!» as a response to this. For me, the only reason to buy a CD is if it is physically exceptional in some way.
22. I have chosen «The face of everything» for the ‘Neptuno’ compilation CD that comes with this issue #10 of my fanzine. What can you tell us about this song?
It was inspired by the Daniel Barrow performance of the same name. I think it’s a pretty good song. The cello solo was difficult for the cellist to play. That is one of the risks of arranging for instruments you don’t play, you can write something impossible without realizing. It was easy to play on the piano though.
23. Which are your plans and expectations for 2008?
Finish my dissertation, finish the album… and world peace.
Trackbacks/Pingbacks